|
Theme: Re: Open-cell =?iso-8859-1?Q?v=E5tdrakter?= VS semi-dry..
|
Date: 14/08/01
|
|
|
Author: Jørgen Ruud
|
||
|
>Vet fridykkere foretrekker open-cell-drakter, og mener de er så mye bedre.
>Er de det? >Hvorfor foretrekkes da semi-dry av dykkere? Den store forskjellen på en semi-dry drakt og open-cell drakter vil jeg si er at semi-dry drakter har en eller annen form for glidelås. Glidlåsen gjør at vanngjennomstrømmningen gjennom drakten er større en open-cell drakter, noe som jeg vil påstå gjør gjør open-cell drakter varmere enn semi-dry drakter. Grunnen til at "dykkere" (så fridykkere, er ikke dykkere.. hæææ !!! :)))) foretrekker semi-dry fremfor open-cell tror jeg beror på to punkter. Open-cell drakter har ikke vært kjent i norge i mange årene, så mange vet ikke en gang om disse draktene. En annen årsak kan være at folk mener at det er lettere å ta på seg en drakt med glidlås. I tillegg er det svært få lokale dykkerbutikker som pusher, open-cell drakter. Men derimot er svært flinke til å pushe semi-dry drakt. Open-cell drakt har en annen stor fordel, _beveglighet_. Open-cell draktene er veldig elastiske noe som gir fordeler både med henhold til beveglighet (som er veldig viktig fridykking) og at draktene ofte sitter tettere på kroppen (noe som gir mindre vanngjennomstrømming). Open-cell drakter er også billigere enn semi-dry drakter jeg har vært borti. >*på nydrakt-jakt* (både dykker og fridykker, bruker tørrdrakt, men kan jo >være greit å ha en fridykkerdrakt som jeg kan ha på om jeg finner ut at 7mm >tørr neopren er for varmt..) god jakt.. -- Jørgen Ruud |
|